wlados wlados
W grudniu 2012 r. władze Torunia wystąpiły do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych. Pod koniec grudnia 2013 roku miasto podpisało akt notarialny i przejęło budynek stacyjny dworca (murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 3.037,60 m2), budynek Kolejowej Automatycznej Telekomunikacji Stacyjnej (250,00 m2), a także toaletę publiczną i budynek administracyjny, gdzie dawniej mieściła się poczta.
Według informacji podanych przez Urząd Miasta Torunia, wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 4,13 mln zł netto, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego gruntu na kwotę 471 tys. zł.
Lokalne władze ogłosiły przetarg na rewitalizację obiektów. Wykonawcą prac została firma Fijałkowski z Torunia. Łączny koszt inwestycji to 43,5 mln zł. Prawie 69% tej kwoty zostanie dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Planowo prace miały rozpocząć się wiosną 2014 roku, a zakończyć do 30 kwietnia 2015 r. Ekipy budowlane pojawią się jednak na dworcu wcześniej. Prace rozpoczną się najpierw w budynku A. Jak podaje UM jest to pierwszy z czterech obiektów remontowanych na toruńskim dworcu.
- Główny budynek dworca wybudowano dokładnie 140 lat temu. Przez ten czas pokolenia zarówno torunian, jak i osób odwiedzających Toruń widzą miasto przez pryzmat tego obiektu. Czasu na rewitalizację mamy niedużo, niespełna dwa lata, a prace trzeba prowadzić tak, by obiekt zachował pełną wartość historyczną, ale wierzę, że się uda. Przejmujemy na siebie nie tylko wartość historyczną, ale także techniczną i organizacyjną – powiedział podczas przekazania nieruchomości wykonawcy przebudowy prezydent Torunia, Michał Zaleski.
W dalszej części zostaną wyremontowane kolejne obiekty. W trakcie remontu w holu głównym kasy biletowe zostaną przesunięte w stronę obecnej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej obecnych pomieszczeń restauracji. - Wiodące do hali głównej przejście podziemne zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach będą się także mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu będą prowadzić ruchome schody i winda – informuje dyrektor Wydziału Inwestycji i remontów UMT Marcin Maksim.
Przebudowane zostaną przejścia na perony. Wszystkie mają być zadaszone i wyposażone w przeszklone poczekalnie. Obiekt zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obok dworca powstanie parking dla podróżnych. Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Projekt będzie w 59% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.